Падтрымаць каманду Люстэрка
Беларусы на вайне
  1. Беларусам, которые получили греческий шенген, звонят из посольства. Вот что спрашивают, и почему лучше ответить
  2. Почему в Литве призвали запретить «Пагоню»? Мнение
  3. Беларусов выгоняли из Польши, а поток в обратную сторону было не сдержать. Вспоминаем послевоенный обмен народами — о нем знают не все
  4. В Беларуси вернулись авиатуры в популярную у туристов страну ЕС. Есть вариант с вылетом из Минска
  5. Вы наверняка слышали о пенсионной ловушке и, возможно, думали, как работающий человек может в нее попасть. Вот наглядный пример — был суд
  6. С 1 июля заработает очередное пенсионное изменение. Рассказываем, что важно об этом знать
  7. Редкоземельная путаница: объясняем, почему Трамп требует от Украины то, чего у нее нет, и что у нее есть на самом деле
  8. «Один из самых понятных, очевидных и уже использованных сценариев». Аналитик — о поведении Трампа в отношении Украины, Путина и Беларуси
  9. Генпрокурор Швед нашел десятки «аномальных» районов страны и пообещал их «серьезно» проверить
  10. Власти по-прежнему пытаются «отжимать» недвижимость у уехавших за границу из-за политики. На торги снова выставляли такое жилье
  11. Чиновники предупредили население, чтобы готовились к очередным пенсионным изменениям
  12. Россия требует от Украины сдать несколько крупных городов, которые у нее нет шансов захватить, а вместе с ними и более миллиона жителей
  13. Беларуска купила Audi, а прокуратура заподозрила, что воспитывающая ребенка учительница не могла себе этого позволить. Что решил суд
  14. «Стены дрожали». В Минске прозвучал грохот, похожий на звуки от двух взрывов, — вот что известно
Читать по-русски


/

Даследчыкі з пяці еўрапейскіх краін прааналізавалі фрэску Мікеланджэла «Сусветны патоп» з роспісу Сікстынскай капэлы ў Рыме і прыйшлі да высновы, што адна з жанчын, выяўленых на ёй, пакутавала на рак грудзей. Справаздача пра працу апублікаваная ў часопісе The Breast, піша «N+1».

Michelangelo Buonarroti. Cappella Sistina, Il diluvio universale, 1511 Frans Vandewalle / Flickr; Musei Vaticani / Public Domain
Michelangelo Buonarroti. Cappella Sistina, Il diluvio universale, 1511 Frans Vandewalle. Фота: Flickr / Musei Vaticani / Public Domain

Грудзі як сімвал жаноцкасці і мацярынства сустракаюцца ў мастацкіх творах большасці эпох і культур. Пры гэтым на некаторых скульптурах і малюнках — ад антычнасці да Рэнесансу і барока — можна ўбачыць прыкметы паталагічных станаў гэтага органа, часцей за ўсё пухлін. У некаторых такіх выпадках праўдападобнасць іх наяўнасці рабілася прадметам дыскусій, разыходзіліся і меркаванні пра тое, ці выяўляў іх мастак наўмысна, і калі так, то які сімвалічны сэнс у гэта ўкладаў. Працэс аналізу і інтэрпрэтацыі патэнцыйных паталагічных станаў у мастацкіх творах называецца іканадыягностыкай і патрабуе сумесных намаганняў экспертаў па біямедыцыне, гісторыі медыцыны і гісторыі мастацтва. У 2023 годзе выйшлі першыя метадалагічныя рэкамендацыі і дапаможнік па гэтай дысцыпліне.

Андрэас Нерліх з Мюнхенскага ўніверсітэта імені Людвіга і Максіміліяна з калегамі з Аўстрыі, Вялікабрытаніі, Германіі, Італіі і Францыі скарысталіся гэтымі рэкамендацыямі, каб прааналізаваць фрэскі Сікстынскай капэлы, створаныя Мікеланджэла ў 1508−1512 гадах на замову папы Юлія II. На адной з іх, якая выяўляе сусветны патоп, ёсць група людзей, якія ўцякаюць ад вады. Злева на пярэднім плане выяўленая практычна аголеная маладая жанчына ў сіняй хустцы, якая сведчыць пра яе замужні статус.

Левая цыцка жанчыны мае прыкметы птозу як наступства груднога кармлення ў мінулым, а таксама смочку, якая значна выступае наперад, і гладкія абрысы. На правай цыццы смочка ўцягнутая і дэфармаваная, таксама ўцягнутая арэалярная і парарэалярная скура, на медыяльнай частцы арэола відаць эрозіі, скура непасрэдна над смочкай няроўна ўцягнутая і рубцападобна дэфармаваная. У верхнім медыяльным квадранце грудзей і каля падпахавай западзіны добра прыкметныя выпукласці, якія нагадваюць павялічаныя лімфавузлы.

У эпоху Рэнесансу часта адбываліся эпідэміі і былі шырока распаўсюджаныя сухоты, якія могуць пранікаць у тканку грудной залозы з крывёю ці лімфай. Аднак надулярная форма сухотнага мастыту, якую можна западозрыць на карціне, нават у эндэмічных рэгіёнах сустракаецца выключна рэдка, што робіць дыягназ малаімаверным. Пасляродавы мастыт таксама малаімаверны, бо паражэнні грудзей лакалізаваныя і няма іншых фізіялагічных прыкметаў груднога кармлення. Таксама аўтары працы паслядоўна выключылі плазмацытарны мастыт, траўму, хранічныя запаленчыя захворванні (такія як ваўчанка ці саркаідоз) і эндакрынныя разлады, заключыўшы, што з найбольшай імавернасцю на фрэсцы выяўленая карцынома грудзей. На карысць гэтага дыягназу кажа і тое, што менавіта ў Італіі (у прыватнасці, у Таскане) упершыню з’явіліся і пачалі распаўсюджвацца мутацыі гена BRCA1, што прыводзяць да ранняга развіццю раку грудзей.

У працэсе іканадыягностыкі даследчыкі старанна вывучылі выявы жаночых грудзей на іншых карцінах і скульптурах Мікеланджэла, уключаючы фрэску «Страшны суд» у той жа Сікстынскай капэле. Прыняўшы пад увагу і тое, што ў юнацтве мастак асіставаў на ўскрыццях, яны прыйшлі да высновы, што ён быў знаёмы з рознымі памерамі і марфалогіяй гэтага органа і выкарыстаў гэтыя веды, ствараючы жаночых персанажаў. Падчас роспісу капэлы Мікеланджэла не карыстаўся жывымі мадэлямі, і на фрэсках няма выяваў рэальных людзей.

Результаты анализа фрески до и после реставрации, сопоставление с другими изображениями женской груди авторства Микеланджело Andreas G. Nerlich et al. / The Breast, 2024
Вынікі аналізу фрэскі да і пасля рэстаўрацыі, супастаўленне з іншымі выявамі жаночых грудзей аўтарства Мікеланджэла. Фота: Andreas G. Nerlich et al. / The Breast, 2024

Усё гэта, на думку аўтараў, паказвае, што мастак выявіў паталагічныя змены наўмысна. Паколькі для Рэнесансу і, у прыватнасці, для скульптара Мікеланджэла характэрнае андрагіннае выяўленне людзей з ненатуральна рэльефнай мускулатурай, адмоўныя рысы маглі падкрэслівацца прыкметамі анамаліі, дэфармацыі, паталагічных змен або скажонымі рысамі твару, што цалкам імавернае і ў гэтым выпадку (біблейскі патоп быў закліканы знішчыць грэшнае чалавецтва). Магчыма, мастак так выявіў пакаранне за грэх юрлівасці; на фрэсцы можна распазнаць алегарычныя выявы і іншых смяротных грахоў: абжорства і гультайства — мужчына з бочкай, гневу — людзі, што б’юцца ў лодцы, і прагнасці — жанчына з хатнім начыннем.

Па выніках аналізу дыягназу раку грудзей на фрэсцы прысвоілі найвышэйшы ўзровень доказнасці (бясспрэчны ці практычна бясспрэчны), бо ён адпавядае і выяве, і сімвалічнаму кантэксту.